اذان از دیدگاه شیعه
آيا در زمان پیامبر(ص) عبارت “اَشهَدُ اَنَّ عَلیّا وَلیُّ الله” در اذان ذکر می شد؟
سلمان فارسی در عصر پیامبر در اذان و اقامه بعد از گواهی به یکتایی خدا و رسالت پیامبر(صلی الله علیه وآله) به ولایت امیرمؤمنان علی (علیه السلام) نیز شهادت می داد.
کد خبر: ۱۱۳۸۳۲
۰۹:۳۵ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۴
شیعه نیوز: آیا در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم عبارت ” اشهد ان علیا ولی الله” در اذان و اقامه گفته می شد؟ قبل از پاسخ به این سوال باید به این نکته توجه داشت؛
1ـ شهادت به ولایت حضرت علی علیه السلام هیچ گاه جزء اذان و اقامه نبوده ونیست .
2ـ فقها نیز در کتاب های فقهی خود یادآور شده اند که کسی نباید این شهادت را به نیت جزء اذان یا اقامه بگوید. ولی مستحب است که انسان به دنبال شهادت به رسالت پیامبر صلی الله علیه وآله این شهادت را نیز ذکر کند؛ و آن را جزء اذان و اقامه به حساب نیاورد. سید اسماعیل مرعشی در کتاب اهمیت اذان واقامه و سومین شهادت، دو حدیث را از کتاب السلافه فی امر الخلافه که اثر محقق و دانشمند بزرگ اهل سنت شیخ عبدالله مراغی مصری است نقل می کند و از این دو حدیث برمی آید که شهادت سوم از زمان رسول خدا وجود داشته است.
اما جواب سوال؛
1- سلمان فارسی در عصر پیامبر در اذان و اقامه بعد از گواهی به یکتایی خدا و رسالت پیامبر صلی الله علیه وآله به ولایت امیرمؤمنان علی علیه السلام نیز شهادت می داد. یکی از اصحاب به محضر رسول خدا(صلی الله علیه وآله) رسید و عرض کرد: ای رسول خدا، امروز موضوعی را شنیدم که قبلا نشنیده بودم . پیامبر فرمود: آن موضوع چیست ؟ او عرض کرد: سلمان اذان می گفت . شنیدم او بعد از گواهی به یکتایی خدا و رسالت پیامبر به ولایت علی گواهی داد (این ماجرا بعد از حجه الوداع پس از ماجرای غدیر رخ داد). پیامبر فرمود: سمعتم خیرا؛ چیز خوبی شنیده اید.
2- نیز در مورد ابوذر غفاری روایت شده ، یکی از اصحاب نزد پیامبر صلی الله علیه وآله آمد و عرض کرد: ای رسول خدا ابوذر در اذان بعد از شهادت به رسالت پیامبر صلی الله علیه وآله به ولایت علی شهادت می دهد و می گوید: اشهد ان علیا” ولی الله پیامبر فرمود: کذلک اونسیتم قولی فی غدیر خم من کنت مولاه فعلی مولاه فمن ینکث فانما ینکث علی نفسه ؛ همین گونه است . مگر سخن مرا در غدیر خم فراموش کرده اید که گفتم هر کس من رهبر او هستم پس علی علیه السلام رهبر او است . هر کس پیمان را بشکند، قطعا به خودش آسیب رسانده است . در هر حال علی علیه السلام به حکم آیه انما ولیکم الله والرسول، (1) از اولیاء الهی بر مسلمین است ، شهادت دادن بر ولاء علی به حکم آیه ، بدون آن که آن را جزء اذان بدانیم کاری پسندیده است.
از دیدگاه شیعه
متن اذانی که در عصر رسول خدا صلی الله علیه وآله برای نماز قرائت می شد به این صورت است : الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر، الله اکبر، اشهد ان لا اله الا الله ، اشهد ان لا اله الا الله . اشهد ان محمدا رسول الله ، اشهد ان محمدا رسول الله . حی علی الصلوه ، حی علی الصلوه ، حی علی الفلاح ، حی علی الفلاح ، حی علی خیر العمل ، حی علی خیر العمل ، الله اکبر، الله اکبر، لا اله الا الله ، لا اله الا الله . نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. (2) اگر کسی یک کلمه کم یا زیاد کند، کار حرامی انجام داده است و هیچ گونه تردیدی در این نیست . باید همین گونه که هست ، بجا آورده شود. (3)
شیخ صدوق می گوید: فرقه گمراه و ملعون مفوضه، از خود اخباری ساختند و در اذان این جمله را اضافه کردند: ((محمد و آل محمد خیر البریه )) بعضی از آنان جمله ((اشهد ان علیا” امیرالمؤمنین حقا")) را پس از ((اشهد ان محمدا” رسول الله )) اضافه کردند و در بعضی روایات این گروه ، پس از ((اشهد ان محمدا” رسول الله )) اشهد ان علیا” ولی الله آمده است . شیخ صدوق اضافه می کند: تردیدی نیست در این که علی (ع ) ولی الله امیرالمؤمنین بحق است و محمد و آل محمد، خیر البریه هستند. ولی این جمله ها در اصل اذان نیست ، (4)
برای همین فقهای شیعه هیچ کدام نگفته اند که این جمله جزء اذان است. از دیدگاه شیعه ، اذان مانند احکام شرعی دیگر، به رسول خدا صلی الله علیه وآله وحی شده است نه اینکه پیامبر خدا با مسلمانان مشورت کند و قرار بگذارند که به فلان شکل انجام شود و به خاطر اینکه وحی است ، نمی توان آن راکم و زیاد کرد. از حضرت امام صادق روایت شده است که فرمود: وحی بر پیامبرتان نازل می شود و شما گمان می کنید که آن حضرت اذان را از دیگران گرفته است.(5)
یکی از اتهاماتی که به شیعه نسبت می دهند این است که: شیعه جمله اشهد ان علیا امیرالمؤمنین را جزو اذان و گفتن آن را واجب می دانند. این ، اتهام و کذب است. چون هیچ کدام از فقهای شیعه نگفته اند که این جمله جزء اذان است و هیچ کدام گفتن آن را واجب نمی دانند. صاحب جواهر می گوید: ذکر جمله اشهد ان علیا امیر المؤمنین در اذان ، اگر به قصد جزئیت نباشد، اشکالی ندارد و به موالات اذان ضرر نمی زند همان طوری که ذکر جمله صلی الله علیه و آله بعد از اشهد ان محمد رسول الله به موالات اذان آسیب نمی رساند. (6)
آیت الله حکیم در مستمسک العروه می گوید: درباره شهادت به ولایت حضرت علی (علیه السلام)، شیخ طوسی در نهایه و مبسوط گفته است: روایات غیرقابل اعتمادی شهادت به ولایت را جزو اذان به حساب آورده است ولی نمی توان به آنها عمل کرد و اگر کسی این جمله را بگوید، گناه نکرده است. ولی باید دانست که این جمله نه فضیلت اذان و اقامه است و نه از کمال اذان و اقامه است و علامه در منتهی می گوید: اخبار شاذی که جمله «اشهد ان علیا امیرالمؤمنین» را جزء اذان و اقامه به حساب آورده ، قابل اعتماد نیستند. پس از این آیه الله حکیم می گوید: اگر کسی این جمله را به قصد استحباب مطلق بگوید اشکالی ندارد چون در حدیثی آمده است : هر وقت کسی لا اله الا الله و محمد رسول الله گفت ، باید علی امیرالمؤمنین هم بگوید. بعد می گوید: در عصر حاضر، جمله اشهد ان علیا ولی الله از شعارهای تشیع گردیده است و اگر کسی به این خاطر آن را بگوید اشکالی ندارد و حتی ممکن است گاهی ذکر این جمله واجب باشد.(7)
در مستند العروه آمده است : ما برای گفتن جمله اشهد ان علیا ولی الله نیازی به ورود نص نداریم. چون ولایت ، از متممات رسالت ، از مقومات ایمان و کمال دین است و بخصوص در این عصر هیچ گونه نیازی به امر دیگری نیست چون این جمله روشن ترین شعار شیعه و آشکارترین رمز تشیع است . بر این اساس ذکر این جمله ، چه در اذان و چه در غیر اذان هیچ گونه اشکالی ندارد. البته این جمله جزو اذان نیست و اگر کسی به قصد این که جزء اذان است ، آن را بگوید، کار حرامی کرده است. (8)
به شهادت تاریخ، بنی امیه تمام تلاش خود را به کار بردند تا نام و آثار حضرت علی علیه السلام محو شود. شیعه برای زنده نگه داشتن نام علی و ولایت آن حضرت در طول تاریخ با همه تلاش ، با ذکر جمله اشهد ان علیا ولی الله و امثال آن ، مانع موفقیت دشمن شده است . فخر رازی در تفسیر سوره فاتحه ، در مسأله فقهی جهر به بسم الله می گوید: علی علیه السلام بسم الله الرحمن الرحیم را در نمازها بلند می گفت و بر بلند گفتن تأکید داشت . وقتی که حکومت و دولت به بنی امیه رسید، آنان از بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم ممانعت کردند و در این ممانعت بسیار تأکید داشتند و علت اصلی ممانعت آنها این بود که آنان سعی داشتند آثار علی علیه السلام را از بین ببرند. بعد می گوید: دلایل عقلی موافق نظر ما است و عمل حضرت علی هم کمک ما است و هر کس علی را امام دین خود کند، در دین و جان خود به زنجیر ناگسستنی چنگ زده است . (9)
در آن زمان که امویان حاکم بودند، در برخی از مناطق کشور اسلامی یاران مخلص حضرت علی علیه السلام را می کشتند، آن حضرت را سب و نفرین می کردند و حتی نمی گذاشتند کسی نام علی را برای بچه های خود انتخاب کند. بر هیچ کس پوشیده نیست که چه بلاهای از سوی امویان و عباسیان بر آل علی و سادات علوی رسید. شیعه در برابر این فشارها مقاومت کرد و علی را فراموش نکرد و به این ترتیب علی ، یاد علی و مکتب علی زنده ماند.
654
آیا منابع اهل سنت نیز آیه “اولئک هم خیر البریه” را در مورد امام علی( علیه السلام ) و پیروان حضرتشان میدانند و آیه قبلش را در مورد دشمنانشان؟
توصیه آیت الله حکیم به شیعیان پاکستان و طلاب حوزه علمیه امام علی(ع) بصره
چرا حضرت زهرا(س) «سیدة نساء العالمین» خوانده میشود؟
چرا امام علی(ع) فدک را بازنگرداند؟
گزارشی از خدمات اجتماعی و رفاهی دفتر آیت الله سیستانی
اقدامات جدید همکاری بین واتیکان و حوزه علمیه
کارشناس امین امور بیت المال امیرالمؤمنین
ضعف اطلاعاتی جهان از آموزه های شیعی
زیارت مجازی مرقد امام علی(ع) در نجف اشرف
رابطه مساجد کم جمعیت با افزایش فساد در جامعه
پیشنهاد راه اندازی شبکه تلویزیونی وابسته به آستان قدس علوی
افرادی که تیمم هم بلد نبودند، خلیفه مسلمین شدند!
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
نظرات بینندگان
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
0
0
پاسخ
شما اگه محققانه نوشته بودید وخالی از غرض نظر آن دسته از بزرگانی را که شهادت ثلاثه را واجب میدانند مستندا ومجتهدا می آوردید،ماکه با افتخار به قصد قربت ومجتهدا میگوییم،اهل فن میدانند که از مرحوم آیت الله گلپایگانی پرسیده بودند که،بفرمایید شهادت به ولایت جزءاذان است آقا میفرمایند بلکه اذان جزء آنست،،،
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
0
0
پاسخ
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیرالمومنین علی علیه السلام و ولاد هم المعصومین حجج الله
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
1
0
پاسخ
پس چرا خود پیامبر و علی شهادت بر امامت علی در اذان را ادا نکردند اگه حرف شما و این احادیث درست هم باشد که نیست چرا خود پیامبر با تایید این کار خود و دیگران را به این امر فرا نخواندند ما باید به پیامبر تاسی جوییم یا به ابوذر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
1
0
پاسخ
اذان پیامبر درست است همان که از مکه پخش می شود.اذان شیعه و سنی.عمر.ابوذر.سلمان تحریفی و تعصبی است.
نظرسنجی
با دریافت اجباری بیمه از زوار اربعین موافق هستید؟
آری
خیر
آخرین اخبار شیعه نیوز
خواص شگفت انگیز کره که نمیدانستید
در چه سنی آزمایش HIV بدهیم بهتر است؟
فقر و تبعیض در سلامت روان افراد موثر است
پیشبینی حضور ۳ میلیون زائر ایرانی در عراق
حکم اعدام عوامل تروریستی صفی آباد دزفول اجرا شد
جعل برگ تردد اربعین فایدهای ندارد
کشف اسکلت ۵۷۰۰ ساله یک کودک در ترکیه
خدمات رایگان دندانپزشکی به زائران اربعین حسینی
۷۳درصد خودکشیها در مناطق حاشیه نشین رخ میدهد
زندانی شدن زائران اربعین در باند فرودگاه امام خمینی
انتقاد از آزاد شدن استعمال دخانیات در قهوهخانهها و فرودگاهها
حمله بوکوحرام در نیجریه
پربیننده ترین
تغییر بافت جمعیتی شهرهای شیعه نشین در شرق عربستان
درگیری مسلحانه بین افراد مسلح و ماموران نیروی انتظامی در ماهشهر
نامه وزیر بهداشت درباره ماجرای ایدز در لردگان
ماجرای ناآرامیهای عراق چیست؟
خط و نشان ابوبکر البغدادی برای مسئولان زندانی سری در سوریه+ تصاویر
زندانی سری در شمال سوریه با ۵۰۰۰ داعشی
شکست طرحی عبری-عربی برای ترور سرلشکر سلیمانی
طرح چهار محوری عربستان برای تضعیف حزبالله لبنان
دو طرح سعودی نمرود و عنکبوت برای آشوب در ایران
ترور آیت الله سیستانی خنثی شد
پربحث ترین
طلبه نباید سراغ مشاغلی مانند مسافرکشی و فروشندگی برود (۱۶ نظر)
اعلام کرایه مسیرهای مختلف سفر به عتبات در داخل عراق (۶ نظر)
ساخت سریال شمس تبریزی شرعاً جایز نیست (۶ نظر)
صبر عربستان رو به پایان است (۴ نظر)
توطئه آماری دفتر جمعیت سازمان ملل علیه رشد جمعیت در ایران (۴ نظر)
ايجاد شبهه در زيارت عاشورا توسط برخى طلبه ها (۳ نظر)
حکم ۲ عضو گروهک تروریستی در زاهدان صادر شد (۳ نظر)
قیمت دینار عراق در آستانه اربعین (۲ نظر)
شیعیان عربستان به خیانت علیه کشورشان متهم شدند (۲ نظر)
افشای یک فیلم از صدها مسلمان اویغور که چشم بسته از قطار پیاده میشوند (۲ نظر)
پرطرفدارترین
عکسی از قم در سال هزار و سیصد و پنجاه و هفت
اربعین اولیها بخوانند
اعلام کرایه مسیرهای مختلف سفر به عتبات در داخل عراق
اتلاف بیتالمال در مرکز بیتالمال!
استفاده از موشک یاعلی در حمله به آرامکو
رنگ مشکی و چندنکته
دانلود مداحی عشق یعنی به تو رسیدن محمد حسین پویانفر
طلبه نباید سراغ مشاغلی مانند مسافرکشی و فروشندگی برود
بازگشت التهاب به لردگان و روستای چنارمحمودی
توصیههای کاربردی برای مسافران کربلا